Svenska Rovdjursföreningen startar eftersöksgrupp

Svenska Rovdjursföreningen har som ett direkt svar på den pågående eftersöksbojkotten beslutat om att starta upp en nationell eftersöksverksamhet för att hjälpa Polisen vid trafikolyckor med vilt. Övriga rovdjursföreningar och miljöorganisationer har meddelat att de ger sitt fulla stöd till satsningen.

SRF har med sin mångåriga erfarenhet av rovdjur en bred kompetens inom natur och vilt som vi nu ser kan komma till direkt praktisk användning och till stor nytta för samhället. Det är inte rimligt att vargen skall tvingas bära ansvaret för att jägare inte längre anser sig kunna göra eftersök på trafikskadat vilt.

– Det var först när vi förstod att jägarna inte hade ett direkt uppdrag utan att de gjorde detta frivilligt som vi insåg att det var dags att agera. Det ger oss också en fantastisk möjlighet att bevisa att vi har rätt i många frågor om hur eftersök skall genomföras, säger Ylva Wulf.

Organisationen har redan regional representation på de platser där varg finns och där eftersöksjägare slutat. De regionala representanterna kommer att bli samordnande krafter som delegerar uppdrag till frivilliga medlemmar inom respektive region.

Uppslutningen förväntas bli stor bland medlemmarna som nu har chansen att på riktigt engagera sig i naturen. Just nu pågår en intensiv inventering av vilka hundresurser som finns bland medlemmarna.

– För mig kommer det här bli fantastiskt bra. Jag går ut med mina hundar varje dag och nu får jag chansen att göra det med ett syfte dygnet runt i alla väder. Jag har redan skaffat en lite längre lina till hunden, säger en upplupen Ulf Tassemark.

Frågan om hundar egentligen behövs för eftersök är inte helt klarlagd då det inom rovdjursorganisationerna finns människor med extrema spårningsegenskaper som vida överstiger vad en hund klarar av. Ett pilotprojekt är startat där en handfull medlemmar skall lära sig hur man med hjälp av sin egen näsa och sinnen kan spåra vilt.

Spårningsprojektet förväntas falla väl ut och efter det kommer inblandningen av hundar reduceras till ett undantag eller vid mindre komplicerade eftersök.

– Vi har fått utstå mycket kritik genom åren för att vi sägs sakna kompetens när det kommer till viltfrågor. Eftersom vi är starkt kritiska till jakt i alla former har vi inte riktigt nått ut till jägarkåren med våra kunskaper. Det här är vår chans, säger Ylva Wulf.

Rovdjursföreningen tänker nu lägga mycket stora resurser på eftersöksarbetet istället för att överklaga skyddsjaktbeslut, skriva debattinlägg i tidningar och kontrollera stängsel hos vargdrabbade djurägare.

Det är egentligen ett arbetet som gör ganska lite skillnad för djuren i naturen menar man avslutande.

————————————————————————————————————————–

Hela det här inlägget är naturligtvis ett påhitt, en lögn. Men tanken är god, precis som den med att arrendera ett vargrevir och hålla markägarna skadelösa. I slutänden kommer det dock visa sig att det är lättare att prata än att agera.

13 comments
  1. Rudy Stoner said:

    Hahaha. Fullträff!

  2. Jouko Säärelä said:

    Kanonbra initiativ av rovdjursföreningen! Men jag tror det är mer troligt att någon lyckas balansera en grön ärta mellan två strumpstickor och stoppa in den i örat på en springande vildkatt än att rovdjursföreningen tar över eftersöksarbetet.

    Roligt inlägg som på ett humoristiskt sätt klargör vad naturbetraktarna förmodligen aldrig fixar. Men jag håller med Naturbrukaren, nu har de chansen att visa vad de går för. För visst har väl vargvärnarna mer att erbjuda i samhällstjänster än vad jägarna erbjudit? Hur är det man säger? Sällan! Hostar hackspetten! =)

  3. Nils said:

    Hur är tanken? Vem av ska avliva alla dessa djuren? Jag vill personligen inte döda några djur oavsett om de är skadade eller ej. Dessutom saknar jag och de jag känner som oxå är med föreningen vapenlicens, vad jag vet har ingen heller jakthundar som klarar av eftersök. Det går inte att jämnföra med att gå spårprov vilket jag gjort med min ena pudel. Mycket trevligt men att gå ett skarpt eftersök är något helt annat.

    Nä jag ställer mig mycket frågande till detta! Jag känner faktiskt en lättnad att jag har gått ur Svenska rovdjursföreningenförening. Det är bara en massa utspel utan verklighetsförankring hela tiden, vilket jag tycker är oerhört beklagligt.

    /Nils-Åke

  4. Tordan said:

    Klockrent.

  5. Mats said:

    Yes!! visa alla hur mycket bättre SRF är på eftersök, visa fjoljägarna att SRF har mycket mer kompetens i eftersökens värld. Jag tror som SRF…hundar är överskattade…bättre med SRF:s proffs inom spårningen, då kommer djuren lida mindre….eller som Ulf Tassemark sa: ”Jag har redan skaffat en lite längre lina till hunden”…då kommer det skadade djuret absolut lida mindre med en längre lina ”asg” och polisen ser nog fram emot denna proffshjälp ”asg”

  6. Strumpan said:

    Trimma snoken Conny, för nu kommer marksafterna!😉

  7. Wolter said:

    Att vi inte tänkt på det här förut! Människor med ”extrema spårningsegenskaper som vida överstiger hundens” är naturligtvis bättre än en hund. Varför skall man ta skadade djur av daga med vapen när man kan sitta och gulla med dom tills de stilla somnar in?

    Vi skall behandla naturen på naturens villkor, så enkelt är det.

  8. Jomenvisst, självklar ska proffsen på SvenskaRovdjursFörening ta ansvar för eftersöken. Med Fredrik Franzén i spetsen granskar Kerstin Fredin misstagen. Går de bet är det bara att ringa indianhövdingen från APU, han fixar det genom att lägga ena kinden mot snön. Detta blir kanon, och helt gratis för staten.

  9. Pertan said:

    Så jäkla rolig! Synd att det var ett skämt, hade velat se deras eftersök på en galt. Snacka om låtsasindianer!

    • Robban said:

      Skulle vilja se personen som skaffat längre lina gå eftersök på en 150 kilos vildsvinsgalt som
      ej dött vid olyckan med en lin hund. Stackars både hund o förare när grisen anfaller?? Tror inte dom vet vad dom pratar om.

  10. Peter said:

    Jösses………..blir nog kanon det här!

  11. Lars H. Karlsen said:

    Haha… Jeg har en Pomerainien med ett øye, har ikke tenner må være et funn for disse ”ettersøksekvipasjene” Dreveren min derimot… aldri i livet..;-)))

Kommentera

