Ett av mina tidigaste inlägg som jag tycker är mycket läsvärt.

Naturbrukaren

Människan är, trots alla de tekniska framsteg som sprungit ur dess hjärna och från dess händer en simpel varelse. Så simpel att han hon kan liknas vid ett djur. Och det är när man betraktar henne som ett djur man kan förstå varför hon ryggar för rovdjur.

Naturbrukaren är av förklarliga skäl mindre urbaniserad än de som valt ett liv i staden. Dessutom har han daglig kontakt med djur och sådant skapar en viss känsla. På landsbygden brukar vi prata om de som har ”bra djuröga”. I populärmedia heter de Cesar Millan och påstås kunna prata med hundar, hästar och marsvin.

Om man för ett ögonblick betraktar människan som ett djur, framstår vissa saker som enklare att förstå än andra.

Jag har exempelvis alltid förundrats över min egna förtjusning över att elda i kakelugnarna. Det är något som tar tag i mig, en känsla av belöning som jag inte riktigt…

View original post 562 fler ord

Kommentera

