Hej vargaktivist!

Det blev en faslig trafik på bloggen plötsligt. Den ena förvirrade kommentaren efter den andra har tävlat i att visa på hur illa det är ställt med förståndet i detta avlånga land. De har naturligtvis åkt i papperskorgen för att inte genera den övriga tänkande publiken.

Men, under dagen har frågan pockat; hur fungerar dessa vargaktivister i verkligheten?

För det först verkar det vara särskilt svårt att förstå principerna kring äganderätt. Sådant kan lätt leda till besvär om aktivisten framhärdar sina teorier kring naturen och vem som äger denna på annan fast eller flyktig egendom.

I övrigt brister de kapitalt i förmågan att hålla sig till ämnet. Kommentarerna har varit så ämnesfrånvända att det helt enkelt varit omöjliga att publicera. Om detta är ett tillfälligt uttryck för begåvning just när det handlar om deras kultdjur är inte Naturbrukaren skickad att bedöma. Men jag kan lova er att samma oförmåga till sammanhang och bristande begreppsorientering inte ger några goda förutsättningar inom yrkeslivet.

Sedan var det det där med sanningen; av 8 kommentarer (1 publicerad, resten kastade) som påstod sig leva mitt i vargrevir var det ingen som gjorde det. En enkel IP-slagning avslöjar nämligen en hel drös om var ni sitter och knappar in lögnerna om ett liv i harmoni med vargar, får, hästar, barn och lösa hundar.

IP-adresser kan också avslöja om kommentaren skickas från en arbetsplats eller från mindre hemmiljöer. Merparten är skickade under arbetstid från mindre hemmiljöer. En riktigt svajig kommentar är skickad från en känd TV-kanal under arbetstid och tre kommentarer från högskolor. Numera går det 13 sådana på dussinet och av kvalitén på det som kom in är undertecknad inte imponerad över hur själva lärandet verkar bita på eleverna.

Nog undrar man hur denna vargförblindade kader lever sin vardag.

5 comments
  1. Instämmer. Det är också min erfarenhet av kommentarer från aktivister att samhällskunskapen är så låg att man frågar sig om personerna vet att det finns lagar, riksdag och regeringen. Och att det finns andra städer och stadsdelar än där de bor. T.o.m. andra länder!

    En aktivist påstod nyligen att jägarna inte hade något i skogen att göra där vargarna finns!? Jag frågade vad han menade. ”Jo”, sade han, ”vargarna finns ju bara på statens mark och då ska inte jägarna vara där och skjuta djur!”
    Jag bli fortfarande matt när jag tänker på den konversationen.

    • Håller med Naturbrukaren och Roger har också en poäng, själv blir jag matt av alla kulturellt korrekta vara miljö- och djurvänner som kör etanolbil, äter vegetariskt och pratar sig varm om det globala miljöansvaret. I nästa andetag berättar de gärna om sin senaste reseupplevelse, givetvis betalar de extra miljöskatt för flygresan, de är ju medvetna moderna människor som vill motverka den globala uppvärmningen…

  2. Tarja Ärling-Tjäder said:

    I alla år har jag tyckt att vargen är ett vackert, ståtligt och fantasieggande djur. Drömmen har varit att få se en varg i det vilda! Vi har även haft vargspår i närheten av huset men de har alltid, hittills, vikt av och gått omvägar runt tomten.

    Förra veckan kom min man hem från jobbet och mötte en stor varg på vår uppfart, på väg mot ån nedanför. När han svängde in på uppfarten fick han se två mindre vargar en bit ifrån den stora! Djuren tycks ha gått mellan huset och garaget, bara några meter från husväggen!

    Efter detta önskar jag inte att få se varg, i alla fall inte på tomten! Vargar ska hålla sig i skogen och vara rädda för folk!

    Det kommer förmodligen att sluta med en tragedi, då någon blir skadad av dessa halvtama djur.

  3. Jouko Säärelä said:

    Naturbrukarens blogginlägg är så mitt i prick man kan komma!

  4. Jag själv som bara älskar vargar var så glad över att vi fått vargar i vårt land…tills…
    Jag stod öga mot öga med en varg på ridtur med en hund med mej. Visst den stannade inte utan fortsatte åt det håll den var på väg, bara huvudet vändes mot mej medan kroppen fortsatte åt det håll den var på väg… åt samma håll jag skulle såklart. Ps vägen delar sej i ett Y och jag kom från vänstra övre i Y:et, vargen i pinnen från Y:et och vi båda skulle till höger i Y:et.
    Jag fick verkligen ögonkontakt med vargen… eller egentligen inte då vargen tittade rakt genom mej när våra blickar möttes och totalt orädd för mej var den.
    Det går inte att förklara, måste upplevas för att första vad jag menar. Men efter den blicken och det mötet så förstod jag att vargen inte alls var som en gullig vild hund.
    Att stirra in en blick som var så iskall, okontaktbar och studerande… ja nackhåren reste sej av obehag även om det handlade om max 3 sek… och storleken på vargen sedan… huandå säger jag bara.

    MEN det var tack vare LST hemska nedvärderande syn på min upplevelse, med hjälp av en viss lokal tidningsfotograf och reporter som gjorde att jag började gräva… och ju mer jag grävde… och ju mer jag gräver…
    Ja mörkrädd blev jag då jag insåg vad Projekt Varg var för något och att det inte finns en tillstymmelse till demokrati när det gäller vargpolitiken och vad som verkligen sker runt om oss sedan vargen åter inplanterades i vårt land. Och bland våra varkramande journalister sedan.finns inget opartisk…

Kommentera

