Närgångna bortom rimlighetens gräns

Jag vet att folk med stor kunskap i ämnet varnat för att vargarna kommer bli mer och mer närgångna. Att de osvikligt söker sig till befolkade områden förr eller senare vet man med empirins säkerhet i bland annat Ryssland.

Att man där har 2,5 meter höga plank runt sina hus på landsbygden är inte frågan om ett lokalt uttryck för estetik utan det sitter där helt enkelt för att skydda familjen och tamdjuren mot rovdjur.

Det kan jag lova att jag hellre går runt med bössan på gården än bygger mig ett fängelse. De som passerar min gård brukar uttrycka sin förtjusning över trädgården, mangårdsbyggnaden och de välhållna ekonomibyggnaderna och så tycker jag att det skall förbli.

Hur trevligt skulle det se ut på landsbygden om vi istället möttes av flera meter höga plank runt alla gårdar. Det skulle förändra hela landskapsestetiken, från det öppna inbjudande till det stängda tråkiga och motbjudande.

Jag läser om en kvinna som under vedhämtandet stöter på inte mindre än tre vargar på tomten. Hon och hennes lilla hund skriker och skäller i högan sky och hon förstår att hennes lilla paradis inte längre är vad hon är van vid.

Direkt motbjudande att det skall behöva vara på det viset.

Hon kanske kan hyra ut stället till någon av vargaktivisterna som upplysningsvis verkar bo i storstäderna. De kan allt behöva lite närkontakt med den de är så överdrivet förtjust i.

Se också till att ta bra betalt i hyra så kanske det väger upp den värdeminskning på fastigheter som kommer med varg.

 

Kommentera

